Bu heykel 1600 yılında Roma ‘da Campo Dei Fiori meydanında diri diri yakılarak idam edilen Giordano Bruno ‘nun heykeli.

Bana göre günümüzde yalan yanlış kullanılan latince “De facto” teriminin de babası.
“De Jure” ise karşıt anlamını oluşturuyor.
Giordano Bruno neden yakılarak idam edildi ?
Dante’nin “İlahi Komedya ” sını yazdığı 1300 yılından tam üç yüz yıl sonra .
Bruno aslında epistemolojinin ve semantiğin ilk örneklerini vermesiyle de tanınıyor. On üç yaşında eğitim gördüğü Aziz Dominikan manastırından bir Dominican rahibi olarak mezun olduktan sonra yolculuğu başlıyor . Felsefe ana dal olmak üzere bilimle de ilgileniyor. “De Umbras Idearum, ” (Düşüncelerin gölgeleri ) adlı kitabı yayınlanıyor. Ardından bir kitap daha geliyor “Ars Mernoriae” (Hafıza sanatı ) . Bruno yazılarında düşüncelerin gerçeğin gölgeleri olduğunu savundu. Kiliseyi hedef aldığı ve Hıristiyan inancının akıl ve mantık dışı dogmalardan ibaret olduğunu savunduğu kitabı yayınlandıktan sonra buz gibi rüzgarlar esmeye başladı. Bruno etrafındaki dostların birer birer yok olduğunu gördü. Sonrası Paris . Yıl 1581 .Daha sonra İngiltere ve sürgün hayatı.Üniversitelerrde felesefe dersleri vererek yaşamını sürdürmeye çalıştı.Kilisenin gazabı her gittiği yerde onu takip etti .
Ölümünden sonra neler söylendi …
“Bruno was born five years after Copernicus died. He had bequeathed an intoxicating idea to the generation that was to follow him. We hear a lot in our own day about the expanding universe. We have learned to accept it as something big. The thought of the Infinity of the Universe was one of the great stimulating ideas of the Renaissance. It was no longer a 15th Century God’s backyard. And it suddenly became too vast to be ruled over by a 15th Century God. Bruno tried to imagine a god whose majesty should dignify the majesty of the stars. He devised no new metaphysical quibble nor sectarian schism. He was not playing politics. He was fond of feeling deep thrills over high visions and he liked to talk about his experiences. And all of this refinement went through the refiners’ fire — that the world might be made safe from the despotism of the ecclesiastic 16th Century Savage. He suffered a cruel death and achieved a unique martyr’s fame. He has become the Church’s most difficult alibi. She can explain away the case of Galileo with suave condescension. Bruno sticks in her throat. “


De facto

Post navigation